Jedz owsianki – o zdrowych właściwościach płatków owsianych

Jeśli śledzicie mnie na Instagramie, wiecie, że często na śniadanie wybieram owsianki. Ostatnio zdarzyło mi się nawet zjeść owsiankę w pracy zamiast lunchu, bo naprawdę nie miałam czasu na przygotowanie czegoś dzień wcześniej. Jestem za tym, żeby korzystać z dobra płatków owsianych, łącząc je z ulubionymi owocami. W dodatku owsianki mogą być wegańskie – wystarczy płatki zalać wodą albo mlekiem roślinnym.

Owsianki przede wszystkim sycą na długo – nawet niewielka ilość płatków (2-3 łyżki) może zaspokoić poranny głód. Polecane są przy problemach z układem trawiennym, pomagają przy niestrawnościach, a w dodatku zawierają łatwo strawne białko i witaminy (B1, B6, PP i E). Znajdziecie w nich także między innymi magnez, potas (oba niezbędne dla osób żyjących w ciągłym stresie), selen oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

Ze względu na dużą zawartość błonnika płatki owsiane polecane są również osobom, które mają zbyt wysoki cholesterol. Badania potwierdzają, że zwiększenie ilości błonnika w diecie znacząco wpływa na obniżenie stężenia cholesterolu. Dodatkowo sam błonnik, chociaż nie jest wchłaniany, stanowi niezbędny element naszych posiłków. Dosłownie działa jak  „szczotka” w jelitach, dlatego powinny (w rozsądnych ilościach) spożywać go osoby cierpiące na zaparcia.

Jakby na to nie spojrzeć, owsianki to samo zdrowie. Ja przeważnie decyduje się na 3 łyżki płatków owsianych błyskawicznych bez glutenu, które zalewam gorącą wodą do poziomu płatków. Zjadam je z owocami – kaki, kiwi, suszonymi morelami, jagodami goji, bananem, truskawkami, mandarynkami – w zasadzie z tym, co akurat mam pod ręką. Was też namawiam, żeby jeść owsianki przynajmniej 2-3 razy w tygodniu i tym samym dbać o swoje zdrowie 🙂

Previous

Pyszne naleśniki z mąki kukurydzianej bez glutenu i bez cukru

Next

Kakaowy bezglutenowy omlet z wiórkami kokosowymi

4 Comments

  1. Nie wyobrażam sobie dnia bez owsianki 🙂 Wybieram zawsze górskie i daję jakieś 5-6 łyżek. Takiej pyszności nie trzeba sobie żałować 🙂
    http://iwonka-bloguje.blogspot.com

  2. ~enigma

    Niestety wpis mało profesjonalny. A co z osobami cierpiacymi na hashimoto lub niedoczynnosc tarczycy? Albo chociazby osoby nietolerujace glutenu… Dla takich osob owsianka to chyba jeden z najgoszych wyborow zywieniowych. Ostatnio jadlam owsianke 2 lata temu i do teraz pamietam objawy jakie mialam po jej spozyciu.

    • Justyna

      Sama choruję na Hashimoto i właśnie dlatego nie jem produktów z glutenem. Jeśli chodzi o owsiankę, to nie wiem, jaką jadłaś, ale istnieją certyfikowane płatki owsiane ze znakiem przekreślonego kłosa (np. w ofercie firm Pięć Przemian, Provena) – takie płatki może jeść celiak i tym samym ktoś na diecie bezglutenowej. Może wyraźnie tego nie zaznaczyłam, ale chodziło mi wyłącznie o tego typu płatki. Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią na swojej stronie internetowej udostępnia tabelę produktów dozwolonych i zabronionych, owies bezglutenowy widnieje tam w kolumnie dozwolone z zastrzeżeniem – to, czy toleruje się bezglutenowy owies trzeba niestety zbadać albo przetestować samodzielnie, bezwzględnie jednak nie powinno się na diecie bezglutenowej jeść zwykłych płatków owsianych. Podobno zdarzają się również osoby, które w ogóle uczulone są na płatki, czyli częściowo przetworzony owies.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén